arrow_drop_up arrow_drop_down

Websitebezoekers omzetten naar leads? Heb jij al een gratis weggever?

Wat is een gratis weggever?

Als je een online training wilt promoten en verkopen, is het uiteraard belangrijk dat je doelgroep weet dat je een online training hebt. Om je online training bekend te krijgen bij je doelgroep, wil je bezoekers op je website krijgen. Maar aan alleen bezoekers op je website, heb je niks. Zodra ze je website weg klikken, ben je de bezoeker (en potentiële klant) kwijt. Een goede en veelgebruikte manier om te voorkomen dat je jouw potentiële klanten misloopt, is door gebruik te maken van een zogenaamde gratis weggever. Een gratis weggever is “iets” waardevols en relevants voor jouw doelgroep, wat ze kunnen aanvragen / direct downloaden na het invullen van een naam en e-mailadres in bijvoorbeeld een opt-in formulier / inschrijf- of aanmeldpagina.

Waarom een gratis weggever?

Naast bovengenoemde reden om een gratis weggever te willen maken, samengevat was dit om naam en e-mailadres van websitebezoekers te verzamelen oftewel je websitebezoeker om te zetten in een lead (potentiële klant), wil je met een gratis weggever testen of jouw idee voor je online training succesvol kan zijn. Het kan namelijk zijn dat je wel een briljant idee hebt, maar dat niemand op je online training zit te wachten. Als je eerst veel tijd en energie gaat stoppen in het maken en online zetten van je online training en vervolgens blijkt dat niemand hierop zit te wachten, heb je al deze tijd en energie voor niks besteed. Je kan dit beter op voorhand testen en indien de resultaten tegenvallen, bijstellen waar nodig.

Een andere zeer belangrijke reden om met een gratis weggever te willen gaan werken, is dat je nagenoeg nooit je online training direct aan je doelgroep kan verkopen. Jouw doelgroep zal je eerst moeten leren kennen, de moeite waard moeten gaan vinden en moeten gaan vertrouwen voordat ze (online) klant van je worden. Dit zogenaamde Know Like Trust principe kun je automatiseren door gebruik te maken van E-mailmarketing. Je gratis weggever, wat je “ruilt” voor een naam en e-mailadres, is hierbij het startpunt.

Hoe maak je een gratis weggever?

Voor veel mensen klinkt het misschien als een heel groot project, maar dit hoeft het zeker niet te zijn. Een gratis weggever heb je zo gemaakt.

Een gratis weggever kan van alles zijn. Een aantal voorbeelden van gratis weggevers:

  • Een eBook (zoals mijn gratis startersgids)
  • Een checklist
  • Een whitepaper
  • Een cheatsheet
  • Een audio of video bestand

Kortom, alles wat waardevol en relevant kan zijn voor je doelgroep, kan je inzetten als gratis weggever.

Voorkom dat je in deze val stapt

Een gratis weggever maken hoeft niet spannend te zijn. Je vult bijvoorbeeld een (Word) documentje met waardevolle en relevante informatie en maakt hier een PDF van. Het gaat in eerste instantie vooral om de inhoud, niet om de opmaak / extra’s.

Uiteraard kun je dit document leuk opmaken door kleuren, afbeeldingen en een toffe cover / design toe te passen. Maar dit is theoretisch niet nodig. Dit heeft geen invloed op de waarde van de inhoud!

Daarnaast ziet men het bestand pas NA het aanvragen. Het aantal aanvragen voor je gratis weggever heeft dus niet direct iets te maken met de inhoud en opmaak.

Dit zijn valkuilen waar veel mensen intrappen. Hierdoor wordt vaak onnodig veel tijd, energie en geld gestopt in de opmaak, lay-out en design van de gratis weggever.

Focus jezelf eerst op het feit dat er zo snel mogelijk een gratis weggever online moet komen en dat alle processen hier omheen goed zijn ingericht. Als je vervolgens ziet dat er interesse is voor je gratis weggever, ga je deze optimaliseren.

Hoe plaats je een gratis weggever online?

Zodra je een gratis weggever hebt gemaakt, plaats je deze in een daarvoor bedoelde online omgeving.

Een gratis document (eBook, checklist e.d.) kun je vaak binnen je eigen websiteomgeving uploaden. Een andere optie hiervoor zou Google Drive of Dropbox kunnen zijn. Hierdoor krijgt het bestand een unieke link (URL) die je vervolgens kan delen.

Video’s kun je in YouTube of Vimeo plaatsen. Audiobestanden bijvoorbeeld in Soundcloud.

Als je gratis weggever online staat, is het uiteraard de bedoeling dat je op je website voor je bezoekers een mogelijkheid creëert om deze aan te vragen / te downloaden. Dit kan op meerdere manier, waarover in een andere tutorial over optin- / inschrijfpagina’s meer.

Hoe zorg je ervoor dat men van je gratis weggever weet?

Zodra je gratis weggever online staat en je hebt een mogelijkheid gecreëerd voor bezoekers om deze aan te vragen / te downloaden, wil je dat jouw potentiële doelgroep hiervan weet krijgt. Hierbij is verkeer naar de optin- / inschrijfpagina belangrijk. Je wilt bezoekers naar deze optin- / inschrijfpagina sturen.

Organische bezoekers

Een van de manieren om bezoekers op je website te krijgen, is via Google. Dit worden organische bezoekers / organisch verkeer genoemd. Doordat jouw website content bevat die voor jouw doelgroep waardevol en relevant is, kom men door in Google te zoeken naar bepaalde informatie op jouw website terecht.

Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want uiteraard zijn er naast jouw website nog heel veel meer websites die hetzelfde willen bereiken. Je zal dus veel, goede en zoekmachine geoptimaliseerde (SEO) content op je website moeten hebben staan voordat je bovenaan in Google zal verschijnen. Met een goede contentmarketing strategie is dit een kwestie van tijd / geduld en dan kun je dit wel bereiken.

Betaalde bezoekers

Je wilt echter niet wachten tot Google je leuk genoeg vindt dat je bovenaan komt te staan. Je kan dit “gat” opvullen door gebruik te maken van online advertenties.

Via online advertenties kun je aandacht en websitebezoekers “kopen”. Je laat een advertentie tonen die dusdanig interessant is voor jouw doelgroep, dat ze erop willen klikken en zodoende op jouw optin- / inschrijfpagina uitkomen.

Wat doe je met de mensen die zich hebben aangemeld?

Oké, je hebt je gratis weggever, deze staat online, je krijgt bezoekers op de optin- / inschrijfpagina en mensen melden zich hiervoor aan. Je verzamelt op deze manier dus een lijst met namen en e-mailadressen. Maar wat doe je hier vervolgens mee?

Ten eerste is het belangrijk om te vermelden dat de namen en e-mailadressen die je verzameld, via je optin- / inschrijfpagina door een koppeling in een e-mailmarketingsysteem zoals Mailblue (of Mailchimp, Enormail, Autorespond) terechtkomen. Uiteraard doe je op de optin- / inschrijfpagina en in het e-mailmarketingsysteem de nodige instellingen om alles AVG proof te maken 🙂

In je e-mailmarketingsysteem, ook wel autoresponder genoemd, kun je instellen dat mensen op bepaalde momenten volledig automatisch een e-mail krijgen. We gaan nu even terug naar “Waarom een gratis weggever?”. Hierin is beschreven dat “Jouw doelgroep zal je eerst moeten leren kennen, de moeite waard moeten gaan vinden en moeten gaan vertrouwen voordat je (online) klant van je worden. Dit zogenaamde Know Like Trust principe kun je automatiseren door gebruik te maken van E-mailmarketing.”

Door de contacten die op je e-maillijst staan, structureel en automatisch van zeer waardevolle en relevante informatie te voorzien, zorg je ervoor dat deze contacten je steeds beter gaan leren kennen, steeds leuker gaan vinden en steeds meer gaan vertrouwen. Zo kun je op een later moment wél je online training aan gaan bieden en is de kans dat men deze wil kopen vele malen groter dan wanneer je direct wil gaan verkopen.

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

In onderstaande video laat ik je zien hoe je een gratis weggever kan maken, hoe je deze online kan zetten, hoe je ervoor kan zorgen dat men zich hiervoor aan kan melden, hoe men de gratis weggever vervolgens in de mail krijgt en hoe je deze contacten daarna op kan volgen.

Hoe nu verder?

Ik hoop dat je met de informatie uit dit tutorial vooruit kan met je eigen gratis weggever. Mocht je hier vragen over hebben, neem dan gerust contact met me op. Wil je geen tutorials meer missen, klik dan hieronder op de Abonneer op updates knop en meld je gratis en vrijblijvend aan voor updates.

Over de schrijver
Ik ontzorg coaches en trainers bij het maken, promoten en verkopen van een online training (cursus, programma) voor meer impact, passief inkomen en vrijheid. Dit doe ik enerzijds via een online training / online community en anderzijds door persoonlijke coaching / training of volledige ontzorging. Met de juiste systemen en de juiste marketing en verkoop strategieën kan iedereen succesvol zijn eigen online training maken, promoten en verkopen. "Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden. Je hebt echter maar 1 succesformule nodig." Kennis is nog waardevoller als je het deelt. Maak Impact! Alles draait om impact maken. Ook als je al (offline) klanten hebt!

Kom in actie

Wil jij ook leren hoe je jouw training online zet zonder gedoe en ervoor kan zorgen dat je doelgroep hiervan weet en deze wil kopen?