arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe maak je zelf een online training, cursus of programma? Stappenplan.

Wat je waarschijnlijk het meest interessant en waardevol gaat vinden, is het stappenplan om je eigen training te maken, online te zetten, te promoten en te verkopen.

In deze video / blog vind je alle stappen die je hiervoor moet/kunt zetten en daarbij een uitleg van mij hoe ik tot dit stappenplan en de volgorde daarvan ben gekomen.

Als je echt vanuit niks start, raad ik je zeker aan deze stappen te volgen. Dit is namelijk mijn succesformule die door veel ondernemers wordt toegepast.

In vervolg blogs (je kan vanuit deze blog doorklikken) vind je meer gedetailleerde informatie per stap.

Check de video of / en lees het onder de video na.

Uitgangspunten

Waarom zou je eigenlijk een online training willen?!

Ik heb hiervoor eerder een tweetal andere blogs geschreven:

Je idee, niche en (marketing)boodschap (wat, wie en waarom)

De eerste stap is uiteraard het hebben van een idee voor je online training. Waar zal je online training over gaan, wie wil je ermee helpen, hoe ga je deze mensen helpen en (misschien wel belangrijker dan je nu denkt) waarom wil je deze mensen helpen. Als je dit helder hebt, kun je een (marketing)boodschap opstellen. Dit wordt de rode draad van je online training.

Je stappenplan (hoe)

Als je een niche hebt gekozen/bepaald en je (marketing)boodschap is helder, dan is het belangrijk dat je gaat bepalen hoe je jouw doelgroep gaat helpen. Een online training is er immers voor bedoeld om voor je doelgroep een vraag te beantwoorden, een probleem op te lossen of ze iets te leren. Het is voor je doelgroep belangrijk dat dit stapsgewijs wordt uitgelegd zodat ze exact weten wat ze moeten doen om het gewenste resultaat te behalen.

Je gratis weggever / lead magnet

Om zo snel mogelijk te weten of je idee succesvol kan zijn en om zo snel mogelijk leads (geïnteresseerden uit je doelgroep) aan te gaan trekken, is het nodig om een gratis weggever te maken. Een gratis weggever kan een PDF-je zijn (zoals mijn gratis startersgids), een video of een e-mail met de nodige nuttige informatie zijn. Zo lang het maar interessant en relevant is voor jouw doelgroep.

Het kan namelijk best zijn dat je met eerder (bovenstaande) gemaakt keuzes, een keuze hebt gemaakt en het blijkt dat jouw idee niet aansluit bij je doelgroep of dat er helemaal geen doelgroep voor is. Het is zonde als je daar pas achter komt nadat je uren, dagen, weken hebt geïnvesteerd in het maken van je online training.

Je naam en domeinnaam

Je gratis weggever zal online beschikbaar moeten worden gesteld. Voordat je hiermee verder kan, is het nodig dat je een naam/domeinnaam hebt bedacht en geregeld en de domeinnaam claimt bij een domeinnaamprovider.

Ben je nog geen ondernemer?! Geen nood, je hoeft niet direct naar de Kamer van Koophandel te stappen om een bedrijf op te starten. Een online training kan prima naast je huidige baan opgestart worden of als je geen baan hebt, zonder dat je ondernemer bent.

Je optin / inschijfpagina maken

Om mensen de mogelijkheid te geven zichzelf aan te melden voor je gratis weggever, is een optin / inschrijfpagina nodig. Op deze pagina kan men een naam en e-mailadres invullen. Deze gegevens worden in de volgende stappen gebruikt om de gratis weggever aan te leveren.

Je autoresponder inrichten

De mensen die zichzelf aan gaan melden voor je gratis weggever, moeten deze gratis weggever geautomatiseerd kunnen ontvangen. Je wilt dit niet voor ieder persoon handmatig op gaan sturen. Buiten dat dit heel veel tijd en energie kost, is het niet opschaalbaar.

Hiervoor is een zogenaamde autoresponder nodig.

Je optinpagina aan je autoresponder koppelen

Zodra je een optinpagina gemaakt hebt en je hebt je autoresponder ingericht, wordt het tijd deze twee met elkaar te verbinden zodat men zich in kan schrijven voor de gratis weggever en dat deze dan automatisch wordt gemaild.

Bezoekers naar je optinpagina sturen

Zodra de optinpagina aan de autoresponder is gekoppeld, wordt het tijd om bezoekers naar de optinpagina te sturen zodat er daadwerkelijk aanmeldingen plaats gaan vinden.

Je (basic) homepage maken

Het kan zijn dat bezoekers van je optinpagina meer van je willen weten en daarom naar je homepage willen gaan. Het is wel handig als je dan een (basic) homepage hebt.

Zorg voor contact info op je site

Bezoekers van je optinpagina / homepage kunnen vragen hebben. Het is daarom wel handig als je een mogelijkheid biedt met je in contact te komen. Voeg daarom te allen tijde je contactinformatie toe aan je homepage.

Je Early-Bird verkoop stimuleren

Vanaf het moment dat je gratis weggever wordt aangevraagd, weet je dat er interesse/behoefte is voor je online training. Waarom wachten met verkopen tot de training af is?

Nee, je moet juist zo snel mogelijk de mogelijkheid bieden om je training te kopen. Zelfs als er nog geen training is.

Je verkooppagina maken

Als je een Early-Bird aanbieding hebt bedacht, moet je hiervoor een verkooppagina maken. Deze verkooppagina moet bezoekers/leads overtuigen de training al aan te schaffen.

Je betaalpagina maken

Als de verkooppagina van je Early-Bird aanbieding online staat, is het nodig een betaalpagina te maken zodat men deze aanbieding direct kan betalen.

Het aanmeldproces / de autoresponder aanpassen

Zodra de Early-Bird aanbieding online staat, is het nodig deze bekend te maken en op te nemen in het standaard opvolgproces.

Zoals je hierboven bij Je autoresponder inrichten al hebt geleerd, kun je de bestaande automatisering uit gaan breiden / aan gaan passen met de uitnodiging voor de Early-Bird aanbieding. Je kan mensen in de mail verleiden om naar je verkooppagina te gaan. De eigenlijke verleiding vindt daar plaats.

Je training uitwerken

Als alle voorgaande stappen zijn geregeld, ga je de training verder uitwerken. Maar als het goed is, ben je hier snel mee klaar, want dit komt als het goed is overeen met wat je bij Je eigen stappenplan en opbouw training hebt bedacht.

Je training maken

Als je eenmaal de training hebt uitgewerkt, kun je de training gaan maken met de teksten, afbeeldingen, video’s die hierbij nodig zijn.

Je training online zetten

Als je de verschillende onderdelen van de training klaar hebt, kun je deze online gaan zetten.

Je training lanceren

Als je training online staat, kun je deze lanceren aan je reeds opgebouwde lijst met leads en natuurlijk aan het grote publiek.

We gaan echter niet zomaar de online training over de schutting gooien. Door gebruik te maken van een lanceerformule, haal je hier veel meer uit.

Je funnel aanpassen

Nu alles online staat, is het de bedoeling dat we dit in een volledig geautomatiseerde online funnel gaan verwerken.

Funnel optimalisatie

Als je funnel eenmaal staat, is het belangrijk om te weten wat de prestaties zijn. Oftewel, hoeveel tijd, geld en energie moet je erin stoppen en hoeveel klanten / omzet levert het je op.

Automatiseren

Het kan zijn dat je gebruik maakt van andere systemen dan ik hier noem en dat deze niet direct met/aan elkaar te koppelen zijn. Maar je wilt natuurlijk wel zoveel mogelijk / alles automatiseren zodat je volledig vrij komt van het promoten en verkopen van je online training. Gelukkig is er een platform waaraan je nagenoeg alle deelsystemen kan koppelen zodat je indirect al deze systemen aan elkaar koppelt.

Over de schrijver
Ik ontzorg coaches en trainers bij het maken, promoten en verkopen van een online training (cursus, programma) voor meer impact, passief inkomen en vrijheid. Dit doe ik enerzijds via gratis eBooks en online trainingen / online community en anderzijds door persoonlijke coaching / training of volledige ontzorging.
Wil jij ook leren hoe je je eigen online training, cursus of programma kan maken, promoten en verkopen?