arrow_drop_up arrow_drop_down
31 oktober 2019 

Loop geen leads mis, maak een goed converterende optin-/inschrijfpagina.

Zodra je een gratis weggever hebt gemaakt en deze wil gaan promoten om inschrijvingen / leads te gaan verzamelen (of je wilt je gratis nieuwsbrief gaan promoten) wil je een zogenaamde optin-/inschrijfpagina gaan maken. Het doel van deze pagina is om zoveel mogelijk aanmeldingen/inschrijvingen te genereren en dus zoveel mogelijk leads te verzamelen. Het aantal aanmeldingen/inschrijvingen valt of staat echter bij kwaliteit van de optin-/inschrijfpagina.

In dit tutorial beschrijf ik en laat ik zien hoe je een goede optin-/inschrijfpagina maakt en welke elementen (en waarom) er op deze pagina horen om zoveel mogelijk inschrijvingen/leads te gaan verzamelen.

De AIDA formule

We beginnen met de opbouw, want net zoals bij iedere (verkoop/sales) pagina, wil je dat ook de optin-/inschrijfpagina de zogenaamde AIDA formule volgt.

A: Attention: Grijp de aandacht van de bezoeker zodat deze verder wil lezen.

I: Interest: Wek interesse op zodat de bezoeker verder wil lezen.

D: Desire: Creëer verlangen zodat de bezoeker gaat doen wat jij wil.

A: Action: Zorg ervoor dat de volgende actie niet te missen is.

Header en footer

Een “normale” pagina binnen een website, bestaat grofweg uit 3 delen;

  • De header: dit is de bovenste balk van de webpagina waarin over het algemeen een logo en menubalk te vinden is.
  • De content: dit is de daadwerkelijke inhoud / informatie die je via de pagina over wil brengen.
  • De footer: dit is het onderste deel van de website waarin over het algemeen menu-items en bedrijfsinformatie te vinden is.

Het doel van een optin-/inschrijfpagina is dat mensen zich in gaan schrijven voor je gratis weggever / nieuwsbrief. Naarmate er meer afleiding is op de pagina, denk hierbij aan social media knoppen, menu-items, linkjes, enzovoorts, zal het aantal inschrijvingen omlaag gaan. Je wilt dus zo min mogelijk afleiding creëren, dus ook geen menu-items in de header en footer. Vandaar dat deze elementen / rijen vaak weg worden gelaten op dergelijke pagina’s.

Wat ik persoonlijk wel doe is het bedrijfslogo tonen. Dit doe ik om ervoor te zorgen dat indien mensen via een advertentie op deze pagina komen en mij helemaal nog niet kennen, zij in ieder geval zien dat de pagina bij mijn bedrijf Impact Ondernemers hoort. Ik doe dit puur voor autoriteit en vertrouwen.

Bedenk een pakkende headline

Het eerste wat de bezoekers gaan zien, is de headline/het onderwerp van de inschrijfpagina. Deze moet kort en krachtig zijn en de bezoeker overtuigen verder te lezen of zelfs direct in te schrijven. Een goede manier om dit aan te pakken is het resultaat van de gratis weggever/nieuwsbrief te beschrijven. In mijn geval is dit “Gratis startersgids: Jouw training online zonder gedoe”.

Beschrijf wat de inschrijving op gaat leveren

Na de headline komt een stukje tekst of bullet-points waarin je beschrijft wat de gratis weggever/nieuwsbrief op gaat leveren. De bezoeker wil uiteraard wel weten waar hij zijn naam en e-mailadres voor “ruilt”. Dit moet uiteraard een stukje zijn dat genoeg interesse en verlangen creëert.

Persoonlijk sluit ik dit stukje altijd af met de boodschap wat de persoon die zich aanmeldt na het aanmelden kan verwachten. In mijn geval “Je ontvangt de gratis startersgids direct in je mail.”

De inschrijfvelden op het inschrijfformulier

In principe heb je alleen een e-mailadres nodig. Echter vraag ik zelf altijd ook om de voornaam, zodat ik de geautomatiseerde opvolgmails kan personaliseren met de voornaam. Wil je dit niet, dan is een e-mailadres in principe voldoende. Het is sowieso aan te raden zo min mogelijk informatie te vragen, want hoe meer informatie je vraagt, hoe groter de kans dat er geen inschrijving wordt gedaan.

De actieknop / call-to-action button

Onder de inschrijfvelden, komt de actieknop oftewel de call-to-action button (CTA). Deze moet te allen tijde het meest opvallen van alles op de pagina. Het moet in één oogopslag duidelijk worden dat men daarop moet klikken. Gebruik hiervoor een duidelijke opvallende contrasterende kleur.

Disclaimer

Wat mensen tegen kan houden zichzelf in te schrijven voor je gratis weggever/nieuwsbrief is de angst voor ongewenste e-mail/SPAM. Zet hierom duidelijk onder de actieknop / call-to-action button een disclaimer waarbij je aangeeft dat je zorgvuldig met de gegevens van de inschrijver om zal gaan.

Extra / optioneel

In principe heb je zo voldoende informatie/elementen op je optin-/inschrijfpagina gezet. Het kan echter zijn dat je pagina wat meer overtuigingskracht nodig heeft.

Als bezoekers heel “koud” zijn, oftewel ze hebben geen idee wie je bent, wat je doet en of je wel te vertrouwen bent, dan is het goed om je pagina uit te breiden met wat extra informatie zoals een duidelijke waarom men geïnteresseerd zou moeten zijn en een stukje social proof/expert status zodat men kan zien dat jij weet waarover je het hebt.

Foto’s toevoegen

Persoonlijk zou ik altijd een fotootje van jezelf toevoegen aan de pagina, zodat men kan zien dat er achter de pagina/website een echt persoon zit en dat het geen louche business betreft. Mensen zijn enorm sceptisch, vooral online, dus het is aan jou zoveel mogelijk vertrouwen te creëren en onzekerheden weg te nemen.

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

In onderstaande video laat ik je bovenstaande zien aan de hand van een voorbeeld. Je kan hier een voorbeeld van de optin-/inschijfpagina van mijn gratis weggever downloaden.

Hoe maak je een inschrijfpagina voor je gratis weggever / nieuwsbrief in Phoenix?

Een optin-/inschrijfpagina maken in Phoenix is een eitje. Ik laat je hieronder zien hoe je dit snel en makkelijk kan doen.

Hoe nu verder?

Ik hoop dat je met de informatie uit dit tutorial vooruit kan met je eigen optin-/inschrijfpagina. Mocht je hier vragen over hebben, neem dan gerust contact met me op. Wil je geen tutorials meer missen, klik dan hieronder op de Abonneer op updates knop en meld je gratis en vrijblijvend aan voor updates.

Over de schrijver
Ik ontzorg coaches en trainers bij het maken, promoten en verkopen van een online training (cursus, programma) voor meer impact, passief inkomen en vrijheid. Dit doe ik enerzijds via een online training / online community en anderzijds door persoonlijke coaching / training of volledige ontzorging. Met de juiste systemen en de juiste marketing en verkoop strategieën kan iedereen succesvol zijn eigen online training maken, promoten en verkopen. "Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden. Je hebt echter maar 1 succesformule nodig." Kennis is nog waardevoller als je het deelt. Maak Impact! Alles draait om impact maken. Ook als je al (offline) klanten hebt!

Kom in actie

Wil jij ook leren hoe je jouw training online zet zonder gedoe en ervoor kan zorgen dat je doelgroep hiervan weet en deze wil kopen?