arrow_drop_up arrow_drop_down
13 augustus 2019 

Hoe maak, promoot en verkoop je een online training (zonder gedoe)?

In deze handleiding leg ik je uit hoe je zelf een online training kan maken, promoten en verkopen, zonder gedoe.

Je vindt hier onder andere:

Voor we beginnen over het maken van een online training, het promoten van een online training en het verkopen van een online training, eerst even dit.

Waarom zou je een online training maken?

In mijn ogen zijn er 3 belangrijke en goede redenen waarom je een online training zou willen maken:

#1: Meer impact via je eigen online training

Door je kennis en expertise in een online training te zetten, deze te promoten en te verkopen als digitaal product, kun je meer mensen bereiken dan wanneer je alleen offline zou kunnen. Hierdoor kun je dus meer mensen helpen met jouw kennis en expertise en kun je dus meer impact maken.

#2: Een passief inkomen via je eigen online training

Een online training / digitaal product hoef je maar 1x te maken en kan je daarna onbeperkt verkopen. Hierdoor kun je dus ook geld verdienen zonder dat je er zelf iedere keer tijd en energie in hoeft te stoppen. Dit is anders dan wanneer je als coach, trainer, adviseur, dienstverlener, uurtje-factuurtje werkt.

#3: Meer vrijheid door een eigen online training

Meer inkomen geeft meer financiële vrijheid. Meer vrijheid geeft je de tijd en ruimte om te werken aan je business (in plaats van in je business door uren te “verslijten”) en het geeft je de tijd en ruimte om meer te genieten van het leven.

Wees bereid te investeren

Om zonder gedoe een training online te kunnen zetten, te kunnen promoten en goed te kunnen verkopen, heb je systemen nodig. Je kan ervoor kiezen gebruik te maken van (zoveel mogelijk) “gratis” systemen. Het grote nadeel van “gratis” systemen is dat hier vaak veel tijd en energie mee gemoeid gaat, waardoor het je netto gezien uiteindelijk veel meer kost dan de korte termijn investering in goede systemen.

Trust me … ik heb jaren zelf gehobbyd en “geknutseld” aan websites, ledenomgevingen enzovoorts. Het lijkt vaak zo makkelijk en je lijkt vaak veel te besparen door met gratis systemen te werken, maar als je dan echt gaat kijken hoeveel tijd en energie erin gaat zitten om het allemaal op te zetten, bij te houden, goed aan elkaar te knopen, zal je zien dat dit een paradox is.

Dit is dan ook geen handleiding hoe je met WordPress een online training kan maken, via WordPress plugins een online training kan promoten en verkopen, maar een succesformule hoe je een online training kan maken, promoten en verkopen via de beste Nederlands(talige)e systemen die er op dit moment te krijgen zijn.

En wil jij voor jouw online training niet het allerbeste?!

Zo niet, klik deze pagina dan a.u.b. snel weg 🙂

Een online training maken en het onderwerp / de doelgroep

Voordat je een online training kan maken, promoten en verkopen, zal je een onderwerp moeten kiezen. Ook zal je moeten kiezen voor welke doelgroep de online training uiteindelijk zal zijn. Deze combinatie wordt een niche genoemd. Een goede en bij voorkeur specifieke niche is heel belangrijk, vooral in de marketing en verkoop van je online training.

Het is uiteraard belangrijk dat je een training hebt (of hebt bedacht), voordat je hier een online training van kan maken 🙂

Wat veel mensen tegenhoudt, is dat ze het veel te moeilijk maken of denken dat ze geen training kunnen maken die de moeite waard is om te verkopen.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen bepaalde kennis en expertise heeft waarmee anderen geholpen kunnen worden. Het kan alleen een uitdaging zijn om te achterhalen wat dit is (hier zijn uiteraard technieken voor).

Mocht je een onderwerp / thema hebben bedacht, dan kun je met de inhoud aan de slag. Wat het belangrijkste is, is dat je in je training toewerkt naar een resultaat / transformatie en niet dat je enkel theorie en kennis over de schutting gooit.

Bedenk een stappenplan waarmee je jouw doelgroep naar het gewenste resultaat kan brengen en verdeel dit in een aantal lessen. Worden het teveel lessen, dan zou je lessen kunnen groeperen in (nu denkbeeldig, later echt) modules.

Het zou mooi zijn als je je training naast de teksten, uitbreidt met video’s.

Maar meer is er niet nodig voor een goede les!

Welke systemen gebruik je om een training online te zetten, te promoten en te verkopen

Voor het succesvol online zetten, promoten en verkopen van je online training, zijn uiteraard systemen nodig. Met de volgende systemen ben je verzekerd van de
beste resultaten.

Phoenix website software

Phoenix Website Software voor je Online Training

Phoenix is een compleet website systeem waarmee je binnen no-time een winstgevende website (en verkooppagina’s) hebt opgezet die hoog scoort in Google en volledig geoptimaliseerd is om bezoekers om te zetten naar klanten.

De link naar de Phoenix website software vind je hier.

Huddle e-learning software

Huddle eLearning Software voor je Online Training

Huddle is het ideale e-learning systeem waarmee je binnen no-time al je digitale / online trainingen online hebt staan.

De link naar de Huddle e-learning software vind je hier.

Plug&Pay betaalsysteem

Plug&Pay betaalpagina's / software voor je Online Training

Plug&Pay is het beste en makkelijkste betaalsysteem dat er op dit moment te krijgen is. Hiermee kun je jouw online trainingen optimaal verkopen.

De link naar het Plug&Pay betaalsysteem vind je hier.

MailBlue E-mailmarketing / autoresponder software

MailBlue E-mailmarketing / autoresponder software

Om automatisch geïnteresseerden te verleiden tot de aankoop van je training, heb je een zogenaamde autoresponder nodig.
MailBlue (de NL partner van ActiveCampaign) is hierin de beste keuze.

De link naar MailBlue E-mailmarketing / autoresponder software vind je hier.

Zapier koppel software om systemen met elkaar te verbinden

Zapier koppel software om systemen met elkaar te verbinden

Om alle systemen naadloos aan elkaar te knopen, heb je een koppel platform nodig. Zapier kan alle bovenstaande systemen aan elkaar koppelen.

De link naar Zapier koppel software om systemen met elkaar te verbinden vind je hier.

Jouw online training; van bezoeker naar klant (de online marketing/sales funnel)

De wat?! Ja, de funnel 😉

Om je online training succesvol te verkopen, moet je begrijpen hoe dit proces verloopt.

Het begint bij je website. In het kort komt het erop neer dat je mensen (in het meest ideale geval je specifieke doelgroep) naar je website gaat sturen. Op je website verleid je vervolgens de bezoeker om zich in te schrijven op je mailinglijst (via een gratis weggever zoals deze startersgids). Vervolgens volg je deze mensen op via e-mails waarmee je ze probeert te verleiden je online training aan te schaffen.

Het proces van website bezoeker naar klant wordt in de online marketingwereld een funnel genoemd.

De meest basic / eenvoudige funnel vind je hieronder:

Van bezoeker naar klant (de online marketing/sales funnel)

Over het algemeen zal een websitebezoeker je niet kennen en niet vertrouwen. En iemand moet je wel kennen en vertrouwen voordat hij of zij een product bij je zal kopen. In dit geval doe je dat door het versturen van de juiste opvolgmails.

Deze stappen doorloop je om je online training te gaan promoten en verkopen

Oké, je hebt je training, je weet welke systemen je nodig hebt om je training online training te zetten en te gaan verkopen en je weet hoe het proces verloopt. Nu (in het kort) de stappen die je dan moet gaan doorlopen om je online training succesvol te gaan verkopen.

1. Promoot je gratis weggever om websitebezoekers te krijgen

Doe dit op zoveel mogelijk manieren. Denk hierbij aan je eigen netwerk, maar ook zeker aan adverteren via Facebook/Google/Linkedin.
Resultaat: Inschrijvingen op je mailinglijst.

2. Volg de gratis weggever downloaders op

Door de inschrijvers (geautomatiseerd) de juiste opvolgmails te sturen, werk je aan vertrouwen en kun je toewerken naar de verkoop van je online training.
Resultaat: Mensen die je online training willen kopen.

3. Zorg voor een goede verkooppagina

Maak een verleidende verkooppagina die bezoekers verleid tot aankoop van je online training. In Phoenix heb je dit zo gedaan (op basis van templates).
In je opvolgmails (zie 2) stuur je mensen op het juiste moment naar je verkooppagina.
Resultaat: Mensen die je online training gaan kopen.

4. Zorg voor een goede betaalpagina

Maak een betaalpagina waarbij het voor je potentiële klant zeer makkelijk en duidelijk is hoe deze moet betalen. In Plug&Pay is dit een eitje.
Resultaat: Klanten.

Hoe ook jij kan starten met het online zetten, promoten en verkopen van je eigen online training

Wil jij ook leren hoe je jouw training online zet zonder gedoe en ervoor kan zorgen dat je doelgroep hiervan weet en deze wil kopen?

Klik dan hier om daarmee de eerst volgende stap te zetten.

Over de schrijver
Ik ontzorg coaches en trainers bij het maken, promoten en verkopen van een online training (cursus, programma) voor meer impact, passief inkomen en vrijheid. Dit doe ik enerzijds via een online training / online community en anderzijds door persoonlijke coaching / training of volledige ontzorging. Met de juiste systemen en de juiste marketing en verkoop strategieën kan iedereen succesvol zijn eigen online training maken, promoten en verkopen. "Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden. Je hebt echter maar 1 succesformule nodig." Kennis is nog waardevoller als je het deelt. Maak Impact! Alles draait om impact maken. Ook als je al (offline) klanten hebt!

Kom in actie

Wil jij ook leren hoe je jouw training online zet zonder gedoe en ervoor kan zorgen dat je doelgroep hiervan weet en deze wil kopen?